با بررسی تاریخ زمین بر اساس یک نقشه جغرافیایی،می توانیم دریابیم اگر شهر نیویورک 170 میلیون سال پیش ، وقتی دایناسورها در زمین پرسه می زدند ، ساخته می شد ،چگونه شهری بود؟آن زمان از آفریقا با  قایق و طی کردن مسافتی کوتاه می شد وارد نیویورک شد.

در طول دوره ژوراسیک ، بر اساس یک نقشه تعاملی آنلاین جدید ، قاره پانگئا – که ده ها میلیون سال قبل تشکیل شده بود – به آرامی از هم جدا می شد ، و قاره ها به سمت موقعیت های امروزی خود می روند.

نقشه تعاملی ، طراحی شده توسط مهندس نرم افزار ایان وبستر ، چگونگی تکامل قاره های زمین از حدود 750 میلیون سال پیش تا امروز را نشان می دهد ، کاربر را از زمانی که یخچال های طبیعی سیاره را رنگ آمیزی می کردند و مجموعه ای از ارگانیسم های تک سلولی مانند جلبک های سبز ظهور می کرد ، به دورانی  می رساند که انسان و تغییرات آب و هوایی به بزرگترین تهدید کره زمین تبدیل شده اند.

وبستر هنگام مطالعه تکتونیک صفحه ای ، این کره دیجیتال را ساخت . او آن را بر اساس  نظریه ای ساخته که می گوید: که به تدریج پوسته خارجی زمین به قطعاتی تقسیم شده  و با گذشت زمان بر روی گوشته حرکت می کنند و قاره ها را با خود می کشند.

image 24 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

وبستر در این خصوص گفت: “من دریافتم که بهره گیری از داده ها دشوار است و بیشتر مدل های تعاملی کمی قدیمی هستند یا به طور کلی در دسترس نیستند.هنگامی که من ایده را پیدا کردم ، بیشتر پروژه را در حالی که پرواز طولانی بین المللی داشتم ، ساختم.”

این نقشه به عنوان یک برنامه وب بر اساس مدل های زمین شناسی ایجاد شده  وتوسط زمین شناس و دیرینه جغرافیایی Christopher Scotese ساخته شده است. این سایت با استفاده از نرم افزاری به نام GPlates ، توسط Caltech و دانشگاه سیدنی ساخته شده و توسط زمین شناسان برای تجسم بازسازی های تکتونیکی صفحه در طول زمان استفاده می شود.

کاربر می تواند نام شهری را تایپ کند تا ببیند که میلیونها سال پیش آن شهر در این سیاره کجا قرار داشته است. به عنوان مثال ، 600 میلیون سال پیش ، سرزمینی که قرار بود پاریس شود در زیر آب پنهان شده بود.

سپس از 200 میلیون سال پیش ، پاریس به نقطه ای در نزدیکی کانادا منتقل شده بود. این مدل همچنین به کاربران اجازه می دهد تا به بررسی مقاطع زمانی مختلف اولیه برای این سیاره بپردازند ، مانند زمانی که “اولین” اشکال زندگی چند سلولی ظاهر می شود یا اولین گیاهان و انسان ها ظاهر می شوند.

وبستر گفته: “یکی از بخشهای مورد علاقه من این است که ببینم زندگی پیچیده نسبتاً اخیر از نظر زمین شناسی ،چگونه توسعه یافته است.” وی افزوده: در حالی که زمین 4.5 میلیارد سال پیش تشکیل شده است ، اما اولین گیاهان خشکی فقط در حدود 430 میلیون سال پیش ظهور کردند.

ترجمه: احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *