دبیرستان فروغ رشت یکی از قدیمی ترین دبیرستان های دخترانه گیلان وقدینی ترین دبیرستان دخترانه ایران است ، در سال ۱۲۸۴ خورشیدی در محله آفخرا تاسیس شده که ابتدا با نام مدرسه اناثیه آمریکایی، به وسیله مسیو نرهای آمریکایی ها شروع به کار نمود و سپس با نامهای دیگری چون: مهستی، فروغ و هفده شهریور به فعالیت خود ادامه داد. بنای اصلی آن که بیمارستان بود به مدرسه تبدیل شد و در سال ۱۳۱۲ر خورشیدیاین دبیرستان معروف که نخستین مدرسه دخترانه خارجی گیلان نیز محسوب می شود ،خاستگاه نخبگان بسیاری بوده است. توانست امتیاز دوره‌ی کامل متوسطه را دریافت کند.

image 65 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

به نوشته مرحوم استاد فریدون نوزاد ابتدا رشته خانه داری در آن تدریس می شد که بعد رشته طبیعی و علمی نیز به آن اضافه شد

.از فارغ التحصیلان مطرح آن می‌توان به مرحومه دکتر آذر اندامی پزشک و باکتری‌ ‌شناس نامی و مرحومه نیره ابتهاج سمیعی اولین زن نماینده مجلس شورای ملی در ایران اشاره کرد. شاعر و خوش نویس مرحومه سرور مهکامه محصص لاهیجانی مادر اردشیر محصص طراح و نقاش هم، مدتی ریاست این دبیرستان را بر عهده داشته است.

گفتنی است که ؛ از سال هزارو سیصدو هشتادو هفت بنای تاریخی تمام آجر این دبیرستان در معرض خطر تخریب قرار گرفت که مورد اعتراض شخصیت‌های فرهنگی و مردم استان گیلان واقع شد.

خوشبختانه با پیگیری مردم و نهادهای مختلف و بر اساس نامه سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان بنای تاریخی آن در فهرست آثارملی کشور به ثبت رسید و هرگونه دخل و تصرف در آن غیرقانونی می‌باشد. از مهمترین مشخصه این بنای قدیمی، وجود بخاری دیواری چدنی متعدد درکلاسها و راهروها، لوسترهای قدیمی و چرخ خیاطی با پدال آهنی است.

عکاس:بانو افسانه چهره سا

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *