image 210

روزی که بالاخره ژیان ماشین شد!؟

کارخانه ژیان در سال ۱۳۴۶ تاسیس شد و در سال ۱۳۴۷ به مرز بهره برداری رسید.در اولین سال تولید ژیان یعنی سال ۱۳۴۷ تعداد  424 دستگاه  تولید شد در سال ۱۳۴۸تعداد  تولیدبه رقم ۳۳۵۳ دستگاه رسید .

در سال ۱۳۴۹ نیز ۴۲۶۶ عدد ژیان  به بازار عرضه شد.همچنین در سال ۱۳۵۱ تعداد  5824 دستگاه ژیان تولید گردید.اتومبیلهای ژیان ساخت ایران در حدود ۸۰ دلار از نمونه فرانسوی آن گرانتر تولید می شد.

image 209
ژیان در حال تولید

در سال ۱۳۴۷ وقتی کارخانه سیتروءن ،تولید ژیان را در ایران آغاز کرد.تولید روزانه آن در هر روز ۴ دستگاه اتومبیل ژیان بود و ۱۵۰ نفر کادر پرسنلی و فنی آن را تشکیل می دادند.

در سال ۱۳۵۱ ۱۱۸ کارمند اداری ،۴۲کارمند و کارشناس با تحصیلات عالیه و ۵۴۸ کارگر متخصص و ۱۷۰ کارگر عادی چرخ کار این واحد تولیدی را می چرخاندند.

در این کارخانه ۵ مدل ژیان تولید میشد و در سال ۱۳۵۵ طی قردادی با شرکت فرانسوی رنو، رنو ۵ هم به تولیدات شرکت افزوده شد.

ژیان در ایران برای خانواده های کم بضاعت‌تر تولید می‌شد .به این ترتیب ژیان در واقع رقیب پیکان بود که در ایران خودرو تولید می شد.

image 210
ژیان خودرو کم مصرف در سال ۱۳۵۶

در اولین عرضه در ایران ژیان به قیمت ۱۲ هزار تومان به فروش رفت، در حالی که پیکان ۱۷ هزار تومان بود. با چنین قیمتی خودرو ژیان سال‌های سال در ایران ارزان ترین خودرو بود.

گروه تاریخ

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *