پیش بینی نیم قرن قبل برا ی صرفه جویی آب،به دلیل آنکه آب یک عنصر حیاتی برای فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی بوده یک امر بدیهی به نظر می آید.این موضوع از چنان درجه اهمیتی برخوردار بود که در حدود ۵۰ سال قبل در مطبوعات آن زمان  به موضوع مصرف آب و بحران آب شیرین اشاراتی شده  است.

پرویز اعتماد مقدم در مطلبی می نویسد کشاورزی و صنعت مصرف کننده آب شیرین می باشد. از این لحاظ شکی نیست که قبل از شروع هر گونه عملیات صنعتی و کشاورزی باید اطمینان حاصل کرد منابع مطمئن و قابل مصرف آب به مقدار کافی در دسترس خواهد بود.   

image 221 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

تامین آب شیرین برای مصارف خانگی کشاورزی و صنعتی امروزه (آغاز دهه 50 شمسی)به صورت یک مسئله حساس و حیاتی مورد توجه قرار گرفته است و در سراسر جهان برنامه های وسیعی برای حداکثر استفاده از منابع موجود آب شیرین و کشف ذخایر جدید و بالاخره توسعه روش های صنعتی برای تولید آب شیرین از منابع بیکران آب شور دریا ها تهیه و اجرا می‌شود.

در واقع ازدیاد سریع  و روز افزون مصرف آب شیرین نه  تنها باعث شده در برنامه های توسعه صنعتی در مناطق وسیعی از از جهان وقتی قابل ملاحظه ای ایجاد شود، بلکه حتی کشورهایی نظیر ممالک متحده آمریکای شمالی که از نظر ذخایر آب شیرین با مقایسه با سایر نقاط جهان غنی می  باشند ،

خطر کمبود آب برای مصارف صنعتی و کشاورزی مواجه گردیده است .برای درک دقیق نسبت به افزایش مصرف جهانی آب شیرین کافیست، متذکر می شویم که در حالی که بشر ما قبل تاریخ روزانه کمتر از ۲۰ لیتر آب مصرف می‌کرد .مصرف سرانه آب در برخی از کشورها امروزه به طور متوسط ۸ هزار لیتر در روز است.

ازد یاد مصرف صنعتی آب به خصوص  بسیار قابل ملاحظه است. یکی از راههای اساسی برای تامین آب شیرین اضافه مورد احتیاج شیرین، کردن آب شور دریا ها است. که منبع عظیم و بی انتهای آن در سراسر جهان پخش گردیده و ۹۸ درصد کل ذخایر آب کره زمین را تشکیل می دهد.

از سال ۱۹۶۸ میلادی متجاوز از ۶۵۰ کارخانه بزرگ آب شیرین با ظرفیت مجموعاً ۲۲۲ میلیون آب شیرین در روز در سراسر جهان در دست ساختمان یا مشغول به کار بوده است به علاوه در حال حاضر( 1350خورشیدی) طرح های متعددی برای تاسیس کارخانه بسیار بزرگ سازنده آب شیرین با سوخت اتمی در دست اجرا می باشد. از آن جمله یک کارخانه آب شیرین با سوخت اتمی در سواحل جنوبی کالیفرنیا آمریکای شمالی کارخانه دیگر در نزدیکی شهر شوچنکو در اتحاد جماهیر شوروی را می‌توان می‌توان نام برد.

نکته دیگر آلودگی آب های آب شیرین توسط فاضلاب های کارخانه های صنعتی است . این یکی از عواملی است  که باعث به هدر رفتن ذخایر گرانبهای آب می شود .از این لحاظ در تاسیس کارخانه های صنعتی باید سعی شود تا آلودگی های محیطی ناشی از فعالیت صنعتی به حداقل ممکن تقلیل داده شود .

بنابراین برنامه ریزی دقیق برای حداکثر صرفه جویی در مصرف آب واحدهای صنعتی مسئله بسیار مهم وحساس است. دو راه حل اساسی برای صرفه جویی در مصرف آب یکی استفاده موثر از ذخایر آب موجود و دیگری تصفیه فاضلاب های صنعتی و استفاده مجدد از آب مصرف شده می باشد. نکته دیگر توجه به مصرف آب در زراعت های آبی به خصوص در مناطقی می باشد  که منابع آب شیرین محدود است .

image 222 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بدین ترتیب  مصرف آب به حداقل ممکن تقلیل می یابد .دو راه حل اساسی برای صرفه جویی در مصرف آب در کشاورزی وجود دارد، کهعبارتند از جلوگیری از به هدر رفتن آب هنگام انتقال و توزیع آن و بالا بردن ارزش نباتی اب .

در ادامه نیز به روش های جدید آبیاری اشاره شده که برخی  از آنها عبارت بودند از:استفاده از ماشین‌های آب پاشی که با  که با تولید باران مصنوعی زمین را آبیاری می کند و نیزآبیاری در شب که تبخیر کمتر باشد .

چنانکه ملاحظه شد موضوع و مشکل  آب به دلیل رویکرد صنعتی از نیم قرن قبل مورد توجه قرار داشته است.اما متاسفانه امروزه این مشکل به مصیبت مبدل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *