آپارتمان نشینی و بزک کردن روستاها در تاریخ ایران تاثیر فراوانی برجای گذاشته است.به گونه ای که آپارتمان سازی در تهران و شهرهای بزرگ دیگر ،موجب بروز مشکلات لاینحل در دیگر نقاط کشور از جمله روستاها شد. در آبان ماه سال ۱۳۵۲ و در هفته معماری ،سمیناری که به همین مناسبت تشکیل شده بود دکتر بدیعی خبر از بروز مشکلاتی در روستاها داد وی گفت خانه روستایی تابعی از موقعیت اقلیمی و وضع معیشتی است ما در آستانه یک تحول بزرگ روستایی هستیم.

تغییر وضع اقتصادی در ده  موجب تحولاتی شده است .در یک  دهه  اخیر  و   در فاصله دو سرشماری جمعیت روستایی دو برابر شده است و علی‌رغم ادغام دهات  تعداد آنها از ۴۹ هزارده  به ۶۶ هزارده  رسید.

image 38 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

شرکت های روستایی در حوزه اطراف خود تاثیری به جا می گذارند کیفیت شهرنشینی به ده  منتقل می شود .

گسترش  وسایل حمل و نقل انبارها، راه‌ها، بخش مسکونی دهات  را دگرگون کرده است. تولید از اقتصاد بسته بیرون آمده و طبعا بخشی از مدیریت‌های شهر به ده  انتقال یافته است.

بر این مبنا متاسفانه اکنون زمین خواری که یک پدیده شهری است به حریم دهات هجوم برده است. باید  در شهرسازی دهات تامل بیشتری کرد و نقشه‌های جامعی تهیه کرد.

همچنین وقت آن رسیده است که به معماری روستاها توجه شودد. آرشیوی از معماری روستاها فراهم آید و برای بازسازی معماری روستاها طبق مقتضیات محلی کوشش‌هایی آغاز گردد.

با توجه به نیاز روستاها به کمک آنها بشتابیم ، بدون اینکه تغییری نادرست در آن مجموعه فرهنگی به وجود آوریم .

در همین سمینار بود که به  هجوم شهری‌ها به روستاها اشاره شد. باید روستاها را از تجاوزات شهریان متمول نجات داد. اینجور نوسازی ها روی اقتصاد و فرهنگ ده تاثیر نامطلوب میگذارد.

در سراسر شمال کشور شهریان پولدار معماری اصیل روستاها و شهرک‌های با ویلا سازی های بی تناسب از میان برده اند. می‌توان با پیاده کردن طرح های حساب شده هم در روستاها نوسازی کرد و هم فرم سنتی آنها را نگه داشت.

image 37 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

 نکته دیگر به تحول اقتصاد روستاها ارتباط  می یافت و در این خصوص مطرح شد که روستاییان علاوه بر زمین مزروعی باغچه و دام هم دارند و قسمتی از مخارج خود را از این راه تامین می کنند .

حال آنکه انتقال باغ ها به شهرک نو ساخته، اصلاً امکانپذیر نیست و روستاییان قسمتی از درآمد خود را با این حساب از دست می دهند. بنابراین مخالفت روستاییان آن منطقه با جذب شدن در شهرک ها غیرمنطقی نیست.  باید دید چرا روستاییان مناطق زلزله‌زده مثل قزوین خانه های مدرن ای را که برایشان ساختند نپسندیدند و در آنها سکنی  نگزیدند و بالاخره نصیب کارمندان دولت شد .

زیرا نگهداری خانه‌مدرن مستلزم درآمدی بیش از درآمد روستاییان است .

و در نهایت عنوان شد که باید دست معماران شهری را از روستاها کوتاه کردُ روستایی را آزاد گذاشت تا به شیوه خودش خانه و کاشانه بسازد. تنها  در بالا بردن امکانات او باید کوشش کنیم .

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *