بیش از ۶۰۰ نویسنده، ناشر و کتابفروش فرانسوی، با انتشار بیانیه مشترکی که در روزنامه لوموند چاپ پاریس منتشر شد، از دولت فرانسه خواستند که در زمینه «نجات» صنعت نشر کتاب در این کشور تلاش کند. این در حالی است که دولت فرانسه برای مقابله با تاثیرات منفی شیوع ویروس کرونا بر بخش‌های مختلف فرهنگی از جمله بازار کتاب، از تدوین یک «طرح حمایتی» خبر داده است.

image 201 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در بیانیه نویسندگان، ناشران و کتابفروشان فرانسوی آمده است: «دولت باید از سقوط این صنعت حیاتی برای کل جامعه جلوگیری کند… اگر این صنعت از یک طرح احیای سریع و کافی بهره‌مند نشود، کتابفروشان و ناشران متعددی، چه شناخته شده و چه ناشناس، نویسندگان، مترجمان، همه دست‌اندرکاران نشر کتاب دوباره برنمی‌خیزند

در میان امضاکنندگان این بیانیه، نام کسانی چون پاتریک مودیانو، نویسنده برنده جایزه نوبل، گیوم موسو، نویسنده آثار پرفروش و عامه‌پسند و همچنین آنتوان گالیمار، مدیر انتشارات بزرگ و قدیمی گالیمار به چشم می‌خورد.

امضاکنندگان این بیانیه تاکید کرده‌اند که اعمال محدودیت‌های قرنطینه و بسته شدن کتابفروشی‌ها، تقریبا تمام گردش مالی این فروشگاه‌های کتاب را از بین برد و به میزان ۸۰ درصد از تراز مالی ناشران نیز کاهش یافت. در این میان، پخش‌کنندگان کتاب در شبکه توزیع، و همچنین چاپخانه‌داران شدیدا دچار خسارت مالی شده‌اند. همچنین درآمد نویسندگان نیز به دنبال کاهش فروش کتابشان و لغو جلسات معرفی آثارشان، به مقدار زیادی کم شده است.

این افراد به دولت امانوئل ماکرون هشدار داده‌اند که صنعت کتاب فرانسه باید تا پیش از آغاز فصل تابستان، با تزریق صدها میلیون یورو کمک مالی احیا شود و «اگر این اتفاق نیفتد، بسیاری از فعالان نشر از فعالیت بازخواهند ایستاد و بسیاری دیگر نیز فقط برای زنده ماندن تلاش خواهند کرد.»

image 202 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

پیشتر با شیوع ویروس کرونا در فرانسه، برگزاری نمایشگاه سالانه کتاب پاریس که قرار بود در ماه مارس برگزار شود، لغو شد.

به تازگی فرانک ریستر، وزیر فرهنگ فرانسه از همکاری با وزارت اقتصاد برای تدوین یک برنامه حمایتی از صنعت نشر کتاب در این کشور خبر داده است. قرار است به زودی جزئیات بیشتری درباره این طرح ارائه شود.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *