در کتاب “سفرنامه بنجامین نخستین سفیر ایالات متحده امریکا در ایران زمان ناصرالدین شاه”در خصوص پیشینه و نقش و شهرت ایران و تهران به خاطر درخت چنار آمده است:

ایران در سفرنامه ها به سرزمین چنار مشهور است . مارکوپولو هم در سفرنامه خود توصیف دقیقی از چنارها در ایران دارد. به همین علت در سفرنامه خود به ایران لقب سرزمین درخت چنار را داده و می نویسد که چنارهای ایران و مخصوصا ” چنار های خطه خراسان از نظر عظمت و ضمنا زیبائی و طراوت در دنیا بی نظیر است و مسیحیان ، زرتشتی ها و مسلمانان هریک اهمیت خاصی برای درخت چنار قائل هستند و این درخت را گرامی میدارند .

image 164 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مسیحیان چنار را مقدس میدانند و در روایات مذهبی آنان از چنار به عنوان درخت مقدس نامبرده شده است . زرتشتی ها چنار را یکی از درختان بهشت می دانند و مسلمانان درخت چنار را ” درخت فضل ” می نامند.

در تواریخ قدیم از چنار کهنسال و بزرگی در شهر دامغان ذکر شده است که جنگ میان اسکندر و دارا در نزدیکی آن روی داده بوده است و در افسانه ها آمده که ین درخت چنار دو قسمت مذکر و مونث داشته است . قسمت مذکر آن روزها حرف میزده و قسمت مونت آن شبها سخن می گفته است و اسکندر با شاخه های این درخت مصاحبه کرد، و اطلاعاتی در باره سرنوشت جنگهای خود بدست آورده است . هرودوت نیز از درخت چنار کهنسال دیگری در آسیای صغیر نام می برد که مورد علاقه خشایارشا بوده و در لشکرکشی خود به یونان و هنگام عبور از کنار این درخت مقداری جواهر و طلا آلات را بپای درخت ریخته و آنرا با طلا و جواهر تزئین کرده بوده است ،

image 165 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در هر صورت شکل و هیکل درخت چنار در دوران گذشته نفوذ و تاثیر زیادی در روحیه مردمان مشرق زمین داشته است . عظمت و بزرگی این درخت و فرم و شکل شاخه های آن که منطقه وسیعی را زیر سایه خود میگیرد و همچنین عمر طولانی و متجاوز از هزار ساله آن ، همه عواملی است که چنار را بعد از درخت سرو مهمترین درخت از نظر ایرانی ها بکند ، زندگی مردم دهات و شهرهای ایران ، همه با درخت چنار آمیخته است . آبادی از نظر ایرانی ها جایی است که چند درخت چنار در آنجا وجود داشته باشد.

در سفرنامه پیترو دلاواله نیز در خصوص ویژگی های تهران آمده است: تهران شهر بزرگی است اما جمعیتش از پایتخت صفوی(قزوین) کمتر است.

image 166 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

هوای فوق العاده گرمی دارد اما پر از درخت‌های میوه و نهرهای بزرگ است. در تمام عمرم و در هیچ کجا اینقدر درخت چنار تنومند و زیبا ندیده بودم .اگر استانبول شهر سروهاست تهران شهر چنارهاست. من به این شهر “شهر چنار” لقب داده‌ام.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *