چه مدت انسانها دیگر  با یکدیگر دست نمی دهدند؟ با این شرایط آیا باید شاهد منسوخ شدن این آیین چند هزار ساله باشیم؟

با گسترش کووید-19 ، صدها میلیون نفر در سراسر جهان هنگام ملاقات و احوالپرسی از تماس جسمی و دست ، اجتناب کردند.حالا کسی برای پاسخ به این سوال که چنین وضعیتی کی به پایان میرسد وجود ندارد حتی یک مقام برجسته پزشکی مثل  دکتر آنتونی فاوسی ، رئیس مؤسسه ملی آلرژی و بیماریهای عفونی ایالات متحده نیز در مورد این موضوع ساکت است. وی دربرنامه  پادکست وال استریت ژورنال در آوریل 2020 ، گفت: “من فکر نمی کنم که دیگر مردم بتوانند باهم دست بدهند در مورد این موضوع باید با شما صادق باشیم.”

ضربات مشت ، تماس از طریق  برآمدگی آرنج و سر تکان دادنهای  ساده همه خوب هستند. اما به نظر می رسد که دست دادن یک تبریک تقریباً جهانی پذیرفته شده برای همیشه بوده است.

در تاریخ  میتوان ملاحظه کرد که دست دادن قدمت بسیاری دارد  این اقدام نشانگر احترام، علاقه و انواع وفاداری و رفتارمتعهدانه بوده است.

image 141 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

به نظر می رسد که از دوران فرمانروایی باستانی آشور ، شالمانسر سوم در قرن 9 قبل از میلاد ، تصاویری بر روی سنگها باقی مانده که دست دادن دو نفر را نشان می دهد. مورخان معتقدند که در این تصویر  شالمانسر سوم در حال  دادن دست با یک حاکم بابل است و آنها در حال  انعقاد یک پیمان هستند.

برای یک نمونه قدیمی دیگر از دست دادن ، اگر نگاهی دقیق تر به سکه های باستانی بیندازیم . می توانیم  مشاهده کنیم که در برخی از این سکه ها  دونفر مشغول دست دادن با یکدیگر هستند . شواهد تاریخی نشان میدهد که اینگونه  تصویر برای نشان دادن دوستی و وفاداری میان افراد و اقوام بوده است.

تا قرن نوزدهم ، دست دادن  چنان عادی شده بود که به عنوان یک ژست مناسب برای هنگامی که دوستان یکدیگر را ملاقات میکردند،پذیرفته شده بود. طبق مندر جات کتاب  “تاریخ فرهنگی ژست” ، که  توسط دانشگاه گرونینگن منتشر شده واضح است که  دست دادن از زمان های قدیم تغییرات زیادی تغییر کرده است. اولین نشانه های برداشت از  دست  دادن به معنای مدرن – به عنوان شکلی از سلام – مربوط به قرن شانزدهم و هفدهم است.

این روند تا سال 1800 کاملاً تثبیت  شده است . به گونه ای که در کتابهای راهنمایی آداب و معاشرت ، دستورالعمل هایی در مورد چگونگی دست دادن توضیح داده شده است. البتعه این بدان  معنا نیست که همان زمان هم همه عاشق دست دادن  هستند. یک مجله آمریکایی در سال 1884 از ایجاد یک گروه فرانسوی برای لغو آیین دست دادن که آنها آنرا  “نوآوری مبتذل انگلیسی” نامگذاری کرده بودند، خبر داده است.

اما  در طول سالها دست دادن ، همچنان به عنوان سمبل آشتی و توافق باقی مانده است. ولی اینک این نگرانی وجود دارد که آیا اگر به دلیل کووید 19  یا  دلایلی دیگر این سنت هزار ساله و در حال تحول از میان برود؟ روش دیگری برای ابراز مودت و دوستی جایگزین می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *