تحقیقات جدید نشان می دهد که انسانهای چشم آبی جهان یک جد مشترک دارند. تیمی از دانشگاه کپنهاگ جهش ژنتیکی را کشف کرده اند که از 6 تا 10 هزار سال پیش روی داده است و علت رنگ چشم همه انسانهایچشم آبی امروزه در کره زمین است.

پروفسور هانس ایبرگ از گروه پزشکی سلولی و مولکولی گفته: “در ابتدا همه ما چشمان قهوه ای داشتیم.” “اما یک جهش ژنتیکی مؤثر و در نتیجه تغییرات ژنتیکی در طول زمان  به معنای واقعی کلمه” توانایی تولید چشمهای قهوه ای “را خاموش کرده است. این ژن که در تولید ملانین دخیل است ، رنگدانه ها را به مو ، چشم و پوست ما می رساند. در هر حال  کاهش  عملکرد تولید ملانین در عنبیه بطور موثر موجب “رقیق کردن” چشم های قهوه ای و تغییر رنگ آنها به آبی و سبز می شود.

اما نکته قابل توجه این است که تغییر رنگ چشم ها از قهوه ای به سبز همه را می توان با توجه به میزان ملانین موجود در عنبیه توضیح داد ، اما افراد چشمی آبی فقط دارای درجه کمی از تغییر در میزان ملانین در چشم هستند. پروفسور ایبرگ می گوید: “از این نتیجه می توان نتیجه گرفت که همه افراد چشم آبی به یک جد مشترک وصل می شوند.”

image 102 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

پروفسور ایبرگ و تیم وی ،رنگ چشم افراد چشم آبی را در کشورهایی مختلف ، به ویژه اردن ، دانمارک و ترکیه مقایسه کرده و در نهایت به این نتیجه رسیده اند.

لازم  به ذکر است بر اساس نظر  محققان ،جهش چشمهای قهوه ای به آبی نشان دهنده جهشی مثبت و منفی نیست. این یکی از چندین جهش مانند رنگ مو ، طاسی ، لوزه ها و لکه های زیبایی است که نه بقا را افزایش می دهد و نه آن را کاهش می دهد. همانطور که پروفسور ایبرگ می گوید ، “این به سادگی نشان می دهد که طبیعت دائماً ژنوم انسان را به هم می زند و نوع بشر  تغییرات مختلفی را امتحان می کند.”

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *