“آژنگ نیوز”:نگاهی به زندگی ایرج زهری از کارخانه ارج،مجله تماشا و نگین تا نمایش .هشت سال پیش در چنین روزی(بیست اردیبهشت ۱۳۹۱) ایرج زهری در شهر بوخوم آلمان درگذشت. اودر خصوص تئاتر ایران می‌گفت: «در قسمت بازیگری و طراحی دکور ما مشکل زیادی نداریم، جماعت ایرانی کلا بازیگرند. »

ایرج زهری در تهران زاده شد. مادرش به رمان‌های جنایی علاقه بسیار داشت و پدرش وکیل دادگستری بود.

۱۲ ساله بود که پدر را از دست داد ورفت و آمد هنرمندان به خانه‌شان قطع شد .او به موسیقی پرداخت و رابطه‌اش با موسیقی نخست تنها به درس این رشته در مدرسه توسط ویلون‌نواز بنام محمود ذوالفنون محدود ماند، هرچند بعدها نزد برادر آن هنرمند جلال ذوالفنون سه‌تار آموخت.

۱۹ ساله بود که نخست حقوق خواند، ولی در رشته اقتصاد لیسانس گرفت و کارمند بانک تهران شد با اینکه شیفته تئاتر بود، عنمان میکرد: «هیچکس در هیچ رشته‌ای نمی‌تواند حرفه‌ای بشود، مگر بتواند از آن حرفه نان بخورد. متأسفانه من نه از ترجمه‌هایم نصیب مالی بردم و نه از بازیگری در نمایش.»

در کتاب خاطراتش “یادها و بودها” می‌نویسد که فیلم‌های کمدی لورل و هاردی را به زبان اصلی می‌دیده و با شاخ و برگ برای همشاگردی‌هایش بازی می‌کرده است.

به دبیرستان رازی که می‌رفت به زبان فرانسوی مسلط و از همان زمان شیفته ترجمه شد. ۲۶ ساله بود که برای تحصیل رشته تئاتر به مونیخ آلمان رفت و هشت سال در آنجا ماند و کارگردانی، نمایشنامه‌نویسی و بازیگری خواند.

۳۴ ساله بود که به ایران بازگشت؛ پیوسته نمایشنامه‌هایی از فرانسوی و آلمانی ترجمه می‌کرد و نقد نمایشنامه می‌نوشت، اماابتدا در شرکت ساخت لوازم خانگی ارج شغلی گرفت که زندگی را بگذراند.

بعد مدتی کتابدار دانشکده هنرهای دراماتیک شد و در کنار آن با مجله‌ نگین ومچله تماشا ،همکاری می‌کرد .تا اینکه سرانجام کارمند رادیو و تلویزیون شد و در برنامه‌های هفتگی از رویدادهای تئاتر گزارش می‌داد.

image 58 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

از ماندگارترین نمایشنامه‌هایی که بازنویسی کرد و به روی صحنه برد، “حکومت زمانخان” نوشته میرزا آقا تبریزی طنزنویس زمان قاجار است:

«شنگ: دیگه رغبتم نمی‌شه تئاتر بازی کنم، همه مردم دارند تئاتر بازی می‌کنند.

شوخ: بذار تئاتر بازی کنند، ما تئاتر تئاتر اونها را بازی می‌کنیم. »

۴۸ ساله بود که پس از انقلاب به آلمان مهاجرت کرد و در آنجا به عنوان مترجم برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی با رسانه‌های آلمان همکاری پیوسته داشت.

۶۹ ساله بود که به کار در ایران دعوت شد، نهایتا  در ۷۹ سالگی در غرب آلمان درگذشت.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *