بنیاد عکس مطبوعاتی جهان، مستقر در آمستردام هلند اسامی برندگان شصت و سومین دورۀ مسابقۀ بهترین عکس مطبوعاتی جهان را اعلام کرد.

کمیته داوران این مسابقه که معتبرترین رویداد عکاسی خبری جهان محسوب می‌شود، پس از ارزیابی آثار رسیده از رویدادهای سال ۲۰۱۹ میلادی، جایزۀ بهترین عکس گرفته شده در سال گذشته میلادی را به یاسویوشی چیبا، عکاس ژاپنی خبرگزاری فرانسه و جایزۀ بهترین داستان تصویری را به رومن لورندو، عکاس فرانسوی اعطا کرد.

علاوه بر دو جایزه اصلی، نام برندگان دیگر بخش‌های این مسابقه نیز اعلام شدند.

جایزۀ بهترین عکس جهان مطبوعات

هیأت داوران، جایزه این بخش را به عکس «صدای رسا» اثر یاسویوشی چیبا، عکاس ژاپنی حوزۀ شرق آفریقا و اقیانوس هند در خبرگزاری فرانسه اهدا کردند.

در عکسی که توسط او در جریان اعتراضات سودان گرفته شده، تصویر جوانی دیده می‌شود که در فضایی که به کمک نور تلفن‌های همراه روشن شده است، او باصدایی بلند خواستار تشکیل حکومتی غیرنظامی در سودان است. این عکس در ۱۹ ژوئن سال ۲۰۱۹ میلادی در جریان برقراری حکومت نظامی در شهر خارطوم، پایتخت سودان گرفته شده است.

image 126 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

یاسویوشی چیبا درباره این عکس می‌نویسد: «در لحظه‌ای که این عکس را گرفتم، شاهد تنها اعتراض مسالمت آمیزی بودم که در طول اقامتم در سودان روی داده بود. من همبستگی شکست‌ناپذیر آنها را مانند آتش زیر خاکستری دیدم که بار دیگر شعله‌ور خواهد شد

یاسویوشی چیبا تحصیلات خود را در رشته عکاسی در دانشگاه هنر موساشینوی توکیو به پایان رسانده و برای رسانه‌های متعددی از جمله روزنامه آساهی شیمبون ژاپن و خبرگزاری فرانسه کار کرده است. او هم اکنون ساکن نایروبی، پایتخت کنیا است.

هیأت داوران مسابقه، دربارۀ این عکس اعلام کردند: «در زمانی که خشونت و درگیری زیادی در اطراف ما روی می‌دهد، مهم است تصویری ببینیم که برای مردم الهام بخش باشد. در این عکس جوانی را می‌بینیم که فریاد نمی‌زند و سنگ پرت نمی‌کند، بلکه شعر می‌خواند. این صدا، صدای امید است

این عکس مربوط به زمانی است که معترضان به خیابان آمده و خواستار پایان یافتن عمر حکومت ۳۰ ساله عمر البشیر، رئیس جمهور این کشور بودند. عمرالبشیر سرانجام در آوریل سال گذشته میلادی در پی یک کودتای نظامی از قدرت کنار گذاشته شد و پس از آن یک دولت نظامی انتقالی به قدرت رسید.

با این وجود اعتراضات در سودان فرو ننشست و مردم خواهان انتقال قدرت به یک دولت غیرنظامی شدند. ادامه اعتراضات باعث شد که درنهایت دولت موقت نظامی در ماه ژوئن به روی مردم آتش بگشاید و حتی دست به برگزاری حکومت نظامی بزند، اما اعتراضات همچنان ادامه یافت.

جایزۀ بهترین داستان تصویری جهان مطبوعات

هیأت داوران مجموعه عکس‌های «پیدایش یک شورش» اثر رومن لورندو، عکاس فرانسوی را به عنوان بهترین داستان تصویری این مسابقه انتخاب کردند.

این مجموعه عکس‌ها داستان نارضایتی عمیق جوانان الجزایر را بیان می‌کند که جرات کردند اقتدار حاکم را به چالش بکشند و الهام بخش دیگر بخش‌های جامعه شوند. آنها به این ترتیب پس از دهه‌ها بزرگترین جنبش اعتراضی الجزایر را شکل دادند.

image 127 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

رومن لورندو، صاحب این آثار می‌گوید: «برای من غیرممکن بود که تلاش این جوانان را به رسمیت نشناسم. آنها تلاش کردند تا بتوانند زندگی مانند دیگران داشته باشند

این عکاس خبرنگار فرانسوی سالها بصورت حرفه‌ای روی پروژه‌های بلندمدتی در فرانسه، سنگال، الجزایر، سرزمین‌های فلسطین و اسرائیل کار کرده است.

از دلایلی که هیات داوران این مجموعه عکس را انتخاب کردند، سطح تعهدی بوده که عکاس نشان داده و ارتباط و صمیمیتی بوده که با مردم داشته است.

برندگان دیگر بخش‌های مسابقه

هیأت داوران عکس «هیچ چیز شخصی نیست، اینجا دفتر کار جنگ است» اثر نیکیتا تریوشین، عکاس روس را به عنوان برنده بخش تک عکس «مسائل معاصر» معرفی کرد.

image 128 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

عکسی که او از یکی از بزرگترین نمایشگاههای تسلیحاتی جهان گرفته بود، جایزه اول این بخش را از آن خود کرد؛ یعنی جایی که وزرای دفاع، روسای ستادهای نظامی و تصمیم گیرندگان کلیدی در سالن‌های کنفرانس و جلسات جمع شده بودند و با یکدیگر دربارۀ جنگ در گفتگو بودند.

هیأت داوران عکس «طولانی‌ترین جنگ» اثر لورنزو توگنولی، عکاس ایتالیایی را به عنوان برنده بخش داستان تصویری «مسائل معاصر» معرفی کرد.

image 129 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این عکس که برای روزنامه واشنگتن پست گرفته شده است، صحنه‌ای از درگیری‌های داخل خاک افغانستان را نشان می‌دهد. جایی که طالبان توانست در سال ۲۰۱۹ میلادی به پیشرفت‌های چشمگیری دست یابد و بر نفوذ خود در مناطق مختلف بیفزاید.

مؤسسه بین‌المللی صلح و اقتصاد در گزارشی که آوریل سال گذشته میلادی منتشر کرد، افغانستان را در موضوع کشوری با پایین‌ترین سطح «صلح و آرامش» در جهان، جایگزین سوریه کرد.

هیأت داوران جایزه بخش تک عکس طبیعت را به عکس «خرس قطبی و توله‌هایش» اثر ایستر هورواث، عکاس مستندساز اعطا کردند.

image 130 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این عکس را خانم هورواث برای نیویورک تایمز گرفته بود و در آن به موضوع فعالیت‌های تحقیقاتی دانشمندان در قطب شمال اشاره داشت.

عکس این دو خرس قطبی در نزدیکی کشتی پولارسترن گرفته شده است؛ کشتی که بطور ویژه طراحی شده است تا در برابر دمای بسیار پایین و در مقابل شکستن یخ‌های بسیار ضخیم، مقاوم باشد. این کشتی به حدود ۱۰۰ پژوهشگر امکان می‌دهد تا در تمام مدت سال در قطب شمال حاضر باشند و به جمع آوری داده‌های مهم اکوسیستم منطقه بپردازند.

دیگر جایزه بخش طبیعت نیز به عکس «پایان زباله‌ها-راه حل اقتصاد چرخه‌ای» اثر لوکا لوکاتلی اهدا شد.

image 131 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در آثاری که توسط لوکاتلی برای نشنال جئوگرافیک تهیه شده است، کشاورزان، کارخانه‌ها و دولت‌هایی در سراسر جهان دیده می‌شوند که در تلاش برای حل بحران آب و هوایی، گام‌هایی را در راستای ایجاد اقتصاد چرخه‌ای برمی‌دارند.

در بخش داستان تصویری «اخبار عمومی» عکس «ناآرامی‌های هنگ کنگ» اثر نیکلاس اسفوری برنده شد.

image 132 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اعتراضات در هنگ کنگ در مارس سال ۲۰۱۹ میلادی در واکنش به تصمیم دولت محلی برای اصلاح قانون استرداد متهمان به سرزمین چین آغاز گردید و گروههای طرفدار دموکراسی و دانشجویان نقش بزرگی در برگزاری تظاهرات و تشکیل زنجیره‌های انسانی داشتند.

در بخش «طبیعت» عکس «وداع نهایی» اثر الن شرودر جایزه نخست را به دست آورد.

image 133 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اورانگوتان‌هایی که در دو جزیره سوماترا و بورنئو زندگی می‌کنند، اکنون برای کشت روغن پالم توسط مزرعه داران از جنگل‌های بارانی محل سکونتشان بیرون رانده می‌شوند.

بنا بر گزارش صندوق جهانی حیات وحش در حال حاضر تنها حدود ۱۴ هزار اورانگوتان در سوماترا باقی مانده است و ازآنجایی که هر اورانگوتان ماده قبل از تولد هر فرزند جدیدی حدود ۸ تا ۹ سال را صرف بزرگ کردن فرزند قبلی خود می‌کند، جمعیت آنها بطور جدی در معرض خطر قرار دارد.

در این عکس یک نوزاد اورانگوتان که «امید» نام دارد دیده می‌شود. مادر او توسط امدادگران در حالی یافت شد که نابینا شده بود، استخوانهایش شکسته بود و جای ۷۴ زخم اسلحه تفنگ بادی نیز در بدنش دیده می‌شد. او به دلیل خوردن میوه از باغ‌ها مورد حمله کشاورزان قرار گرفته بود.

جایزه اول بخش داستان تصویری «طبیعت» نیز به الن شرودر تعلق گرفت.

سازمان‌هایی مانند «برنامه محافظت از اورانگوتان‌های سوماترا» (SOCP) از اورانگوتان‌های رها شده، زخمی و اسیر مراقبت می‌کند و به دنبال محافظت از آنها و برگرداندن آنها به طبیعت هستند.

image 134 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

فاهزن، یک اورانگوتان نر ۳۰ ساله است که بیشتر عمر خود را در باغ وحش گذرانده است. او اکنون در این عکس در مرکز (SOCP) تحت معاینه پزشکی است.

در بخش تک عکس «پرتره» عکس «هشیاری» اثر تومک کاکزور از لهستان جایزه نخست را دریافت کرد.

image 135 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در این عکس تصویر فردی مبتلا به سندروم استعفا (Resignation Syndrome) دیده می‌شود. یک بیماری نادر که فرد را منفعل، بی‌حرکت، بی‌صدا و ناتوان از خوردن و آشامیدن می‌کند.

این بیماری بویژه در میان کودکان پناهجو که درگیر پروسه‌های طولانی پناهندگی هستند، بسیار شایع است و این اواخر در میان کودکان روماها همچنین کودکان ایزدی بسیار دیده شده است.

اِوا یکی از نوجوانانی است که در زمانی که خانواده‌اش در تلاش برای پناهندگی در سوئد بودند، دچار این سندرم شد. خانواده او ابتدا از ارمنستان به لهستان رفتند اما درنهایت از سوی مقامات لهستان حتی با وجود بیماری اِوا اخراج شدند.

اِوا سرانجام پس از رسیدن به مقصد و طی کردن دورۀ هشت ماهۀ معالجه بهبود یافت.

جایزه داستان تصویری بخش «پرتره» نیز به عکس «خالی از سکنه» اثر آدام فرگوسن، عکاس خبرنگار استرالیایی اعطا شد.

image 136 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

همزمان با عقب نشینی داعش از شهر موصل عراق، هزاران زندانی پیشین این گروه افراطی آزاد شدند و آنهم در حالی که بسیاری از آنها بشدت دچار آسیب‌های روانی بودند.

عکاس در آثارش، اعضای خانواده‌های آواره ایزدی و دیگر اقلیت‌های عراق را که اکنون در کمپ آوارگان در شمال عراق به سر می‌برند نشان داده است که بشدت از نقض حقوق بشر توسط نیروهای داعش زجر کشیده‌اند.

جان کیزیهان یک روانشناس است که در یکی از این کمپ‌ها کار می‌کند؛ آنهم با مردمانی که از جنایان داعش جان سالم به در برده‌اند. احساس نامیدی، ناتوانی و درماندگی شدید، تنش‌های روحی و انواع بیماری‌های فیزیکی در میان این آوارگان بسیار شایع است.

در بخش تک عکس اخبار لحظه‌ای (Spot News) عکس «درگیری با پلیس در جریان یک تضاهرات ضددولتی» اثر فاروق بتیشه برنده شد.

image 137 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

عکس به درگیری‌های الجزایر اشاره دارد که از فوریه سال ۲۰۱۹ با هدف پایان دادن به ریاست جمهوری عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهور ۸۱ ساله این کشور آغاز شده بود.

بوتفلیقه سرانجام استعفا داد و قدرت به یک دولت موقت تحت حمایت نظامیان واگذار گردید. با این وجود اعتراضات ادامه یافت. معترضان خواستار لغو انتخابات ریاست جمهوری (که برای ۴ ژوئیه برنامه‌ریزی شده بود) و بازگشت دموکراسی غیرنظامی به کشورشان بودند.

این اعتراضات تا سال ۲۰۲۰ میلادی بدون رسیدن به نتیجه‌ای ادامه یافت.

عکس «سقوط هواپیمای اتیوپی پرواز شماره ۳۰۲» اثر مولوگتا آینه برای خبرگزاری آسوشیتد پرس، برنده بخش داستان تصویری اخبار لحظه‌ای شد.

image 138 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

حادثه سقوط این هواپیما که در ۱۰ مارس سال گذشته میلادی روی داد، ۱۵۷ کشته برجای گذاشت. ضربه سقوط به اندازه‌ای بود که هر دو موتور هواپیما در عمق ۱۰ متری زمین دفن شدند. یک هفته پس از این حادثه، تابوت‌هایی خالی در جریان مراسمی در کلیسایی در آدیس آبابا به خاک سپرده شدند زیرا چیزی از اجساد قربانیان باقی نمانده بود.

پس از این حادثه بسیاری از کشورهای جهان استفاده از بوئینگ ۷۳۷ مکس را متوقف کردند.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *