علی‌اکبر صنعتی ، زاده ۱۰ فروردین ۱۲۹۵ کرمان ، درگذشته ۱۳ فروردین ۱۳۸۵ تهران، نقاش و مجسمه‌ساز،تنها هنرمند ایرانی است که دو موزه به نامش ثبت شده‌است: موزه صنعتی (کرمان) و موزه صنعتی (تهران) یا همان موزه هلال‌احمر در میدان توپخانه.

image 191 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


صنعتی از مجسمه‌سازان عصرجدید ایران است او شاگرد ابوالحسن صدیقی بود و تا پایان عمر عضو پیوسته فرهنگستان هنر ایران باقی ماند.
پدرش به بیماری طاعون درگذشت و مادرش او را به پرورشگاه صنعتی کرمان سپرد. مؤسس این پرورشگاه، علی‌اکبر صنعتی‌زاده، برای اینکه بچه‌های پرورشگاه بتوانند تحصیل کنند، نام خانوادگی خود را به روی آن‌ها می‌گذاشت و نام علی‌اکبر صنعتی نیز به همین دلیل نام قانونی‌اش شد.
وی دوره‌های تخصصی، مجسمه‌سازی و نقاشی را در مدرسهٔ صنایع مستظرفه و مدرسهٔ صنایع قدیم زیر نظر طاهرزاده، بهزاد (مینیاتوریست)، ابوالحسن صدیقی (مجسمه‌ساز) و حیدریان گذرانده بود. او در سال ۱۳۷۹، منتخب فرهنگستان هنر در بزرگداشت نام‌آوران بود.

image 192 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


در ۲۸ امرداد تمام مجسمه‌های او توسط مزدوران خشمگین تخریب شد، اما این تنها باری نبود که مجسمه‌های وی در هم شکسته می‌شد. نمایشگاهی هم در میدان راه آهن در ملک پسرش به طور دایم برپا بود .صنعتی طی چند دهه فعالیت هنری بیش از ۲۰۰۰ تابلوی رنگ و روغن، آبرنگ، موزاییک از سنگ و حدود ۴۰۰ مجسمه پدیدآورد که در دو موزه به نام وی در کرمان و تهران و سایر موزه‌های داخل و خارج از کشور و مجموعه‌های خصوصی نگهداری می‌شود.

image 193 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


از مشهورترین کارهای او فرشته عدالت است که در ورودی کاخ دادگستری تهران به همراه ابوالحسن صدیقی و ارژنگ رحیم زاده آن را طراحی و ساختند. موزه صنعتی (کرمان) علاوه بر نمایش آثار با ارزش او، آثار هنرمندان بزرگ دیگری از جهان را هم داراست.
او در سالهای آخر عمر به علت سکته مغزی قدرت تکلم خود را از دست داد
و سرانجام در ۹۰ سالگی درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *