برای دیدن کوه های رنگین کمانی باید راهی شمال غرب کشور شده و راه استان آذربایجان شرقی را در پیش بگیرید.

قدم در جاده میانه-زنجان که می گذارید ، در میانه های راه به یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های طبیعی ایران بر می خورید.

image 126 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

وارد جاده میانه – زنجان که بشوید، تصورش را هم نمی کنی که در میانه های راه، قرار است با طبیعتی شگفت انگیز غافلگیر شوید. اما کوه های رنگین کمانی به یکباره پدیددار می شوند وبیننده را غرق در تماشای خود می کنند. رنگ های قرمز، زرد،ب سفید و نارنجی خودشان را در میان کوه ها جا کرده اند و هنرنمایی طبیعت را به رخ رهگذران می کشند.

این کوه ها حدود ۷۰ کیلومتر مربع وسعت و  از زنجان تا شهرستان میانه و از تبریز به اَهر امتداد دارند. قدمت این کوه ها  ۱۵ میلیون سال برآورد شده و به عنوان یکی از شاهکارهای طبیعی از آنها یاد می شود.

image 127 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

گاهی در میان این کوه ها آب راهه هایی جریان می یابند و شکل خاصی را به آنها می بخشند. انعکاس زیبایی کوه ها در آب یکی از شگفت انگیز ترین تصاویر طبیعت را پیش روی تماشاگران قرار می دهد.

دلیل رنگی شدن این کوه ها چیست؟

image 128 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

وجود حوضچه های سرشار از رسوبات آهن در زمان فرآیند کوه زایی و بالا آمدگی کوه ها و تغییر املاح و تثبیت نوع آنها در رنگ رسوبات باعث شده تا هر گوشه از این کوه ها به رنگی در بیاید. به صورت ساده می توانیم بگوییم که این کوه ها در اثر شرایط اکسیدان (زنگ زدگی) و وفور اکسیژن و ترکیب با این عنصر به رنگ قرمز در آمده اند. البته برخی رنگ ها نشانه هایی از وجود مواد معدنی نیز دارند به عنوان مثال رنگ سبز نشانه ی ماده معدنی مس است که به دلیل کربناته شدن به این رنگ دیده می شود.

image 129 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این کو هها در استان آذربایجان شرقی، ۲۵ کیلومتری شمال شرقی تبریز قرار دارند.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *