جایگاه چین در تجارت بین‌الملل به این معنی است که شیوع بیماری کووید-۱۹ در این کشور شوک سنگینی به اقتصاد جهانی وارد می‌کند. اما بعضی از پیامدها واقعا عجیب بوده‌اند.

کسی فکر می‌کرد که ویروس کرونا در چین باعث شود که یک عروس آمریکایی بدون لباس بماند؟ این اتفاق واقعا افتاده است. بزرگترین عملیات مهار یک بیماری در طول تاریخ چنین پیامدهایی برای کل دنیا داشته است.

تاثیرات قرنطیه در سراسر چین و تاثیر این روند بر چیزهایی که می‌خریم و اقتصاد جهانی موضوع پیش‌بینی‌های متعددی بوده است.

image 152 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

شرکت مشاوره کاپیتال اکونومیکس در لندن، تخمین می‌زند که هزینه شیوع این بیماری در تنها سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۸۰ میلیارد دلار خواهد بود.

این رقم از بودجه سالانه اتحادیه اروپا، درآمد سالانه شرکت‌ مایکروسافت و درآمد سالانه شرکت اپل بیشتر است، و هشت برابر بودجه سالانه کشوری مانند نیجریه است.

دلیل این مساله این است که چین، دومین اقتصاد بزرگ دنیا که به “کارخانه دنیا” معروف است، تا به اینجا بیشترین ضربه را از شیوع این بیماری خورده است.

اما این واقعه چه تاثیری بر جیب شما و چیزهایی که می‌توانید بخرید خواهد داشت؟ برای شروع، صفحه نمایش رایانه، تبلت و یا تلفنی که مطالب را رویش می‌خوانید به احتمال خیلی زیاد یا در چین ساخته شده است یا از قطعاتی استفاده می‌کند که ساخت این کشور است.

اما ابزارک‌ها به کنار، شاید از چیزهایی که تحت تاثیر کووید-۱۹ قرار گرفته‌اند تعجب کنید. در بین تمام چیزهایی که ممکن است برنامه عروسی را مختل کنند، تنها چیزی که حتی به ذهن ماریانا بردی خطور نکرده بود این بود که برای عروسی‌اش بدون لباس بماند.

وقتی یک کارشناس شبکه‌های اجتماعی  در ماه دسامبر در یکی از مغازه‌های شیکاگو لباس عروسی سفارش دارد، اصلا نمی‌دانست که لباسش از چین وارد می‌شود.

تخمین زده می‌شود که شهر سوژو در چین به تنهایی تا ۸۰ درصد لباس‌های عروس دنیا را تامین می‌کند. اما تولید لباس عروس یکی از کسب‌وکارهایی است که در جریان مهار ویروس کرونا به مشکل خورده است.

تعطیلی کارخانه‌ها به منظور جلوگیری از تجمع انسانی خطوط تولید را متوقف کرده است. محدودیت‌های مسافرتی باعث شده تا زنجیره تامین کالاهای موجود در انبارها مختل شود.

خانم بردی از طریق ایمیل مطلع شد که تاریخ تحویل لباسش از ماه مارس به یک هفته بعد از تاریخ عروسی در ماه ژوئیه عقب افتاده است.

او گفته “شوک اصلی از این بود که تازه فهمیدم لباس قرار بوده است که در چین تولید شود. از وضعیتی که پیش آمد عصبانی نشدم، ولی از تاثیر تصادفی ویروس کرونا بر شخصی مثل خودم جا خوردم.” او حالا تصمیم دارد که در جشن عروسی یک لباس دست دوم بپوشد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *