“آژنگ نیوز”:در دهه ۳۰ و ۴۰ خورشیدی یکی از مهمترین سرگرمی های مردم ،جنگ خروس ها با یکدیگر بود. در آذر ماه سال ۱۳۴۷ اعلام شد که خروس جنگیها  مسابقه می دهند. قرار شده بود در روز جمعه یکی از مسابقات انتخاب جنگی ترین خروس های ایران در شهر تهران برگزار شود. از همین رو خروس های شرکت کننده مختلفی از گوشه کنار کشور از جمله شهرهای مرند،لار و گلپایگان به تهران فرستاده شده بودند.این خروسها از میان تعداد زیادی خروس جنگی انتخاب شده بودند و در حقیقت جنگی ترین خروسها به شمار می آمدند و برای اینکه خروس ها به کسی آسیب نرسانند به پای آنها زنگوله بسته شده بود. خروسها برای این که جهت این  مسابقات آماده شوندُ تحت رژیم غذایی خاصی قرار گرفته بودند و برای اینکه روح مبارزه جویی را در آنها تقویت کنندُ کشمش و دانه های فلفل را به غذاهایشان شان اضافه کرده بودند. این مسابقات در جنوب تهران برگزار می‌شد .

خروس۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در این مسابقات هم صدها خروس  ایرانی شرکت داشتند. به همین حهت  در مسابقات مقدماتی ابتدا خروس های شرکت کننده با یکدیگر مسابقه می دادند تا از میان آنها چند خروس برای مسابقات نهایی انتخاب شوند. خروس های تهران و شهرستان هامعمولا  در محلات صابون پز خانه  باغ فردوس، دروازه ری وچاله میدان پرورش داده می شوند تا برای این نبرد آماده شوند .بدین ترتیب در ساعت ۹ صبح روز جمعه۱۵ آذر ماه ۱۳۴۷نخستین قسمت   مسابقات جنگ خروس ها در میدان بار فروش ها برگزار شد.  برای تماشای مسابقات جنگ خروس صدها نفر در میدان بارفروشها حضور یافته بودند. مسابقه با جنگ دو خروس به اسامی تاج بادامی و تاج مهر  آغاز شد.

آقای افشار داور مسابقات که خود یکی از دارندگان بهترین خروس جنگی های ایران بود ،داوری مسابقه را به عهده داشت .مسابقه تاج بادامی با تاج مهر  حدود دو ساعت به طول انجامید. در مسابقات جنگ خروس قوانین و مقررات خاصی به مورد اجرا گذارده می شود و داور مسابقات بر اجرای این مقررات دقیقاً نظارت می کرد.مثلا  اگر یکی از خروس ها حین  ادامه جنگ محوطه میدان را ترک میکرد و از خط مسابقه که قبلا تعیین شده بود،خارج میگردید،بازنده مسابقه میشد.

خروس۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این مسابقات چندین هفته به طول می انجامید تا به مرحله نهایی برسد.جنگ خروس‌ها از جمله قدیمی‌ترین بازی‌ها شمرده می‌شود.در سالهای اخیر هم مسابقاتی در فردیس  ویا ملارد کرج برای خروسهای جنگی تدارک دیده میشده است.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *