“آژنگ نیوز”:در حیطه ورزش در سالهای اخیر مشاهده میکنیم که به برخی ورزشکاران به راحتی لقب  قهرمان اطلاق می شود. در حالی که قهرمانی در تاریخ ایران فقط منحصر به کسب یک مدال از یک مساقه ورزشی نیست برای درک بهتر موضوع در خصوص  پیشینه و معنای لقب قهرمان نکاتی مطرح میشود.

قهرمان به دو واژه champion (شامپیون) و hero(هرو)اطلاق می شود در حالی که معنی این دو واژه به طور کلی متفاوت است نکته اول در مورد شامپیون. در قرون وسطی شامپیون به کسی گفته میشد که در دوئل یا جنگ تن به تن جانشین شخصی شود که آن فرد دچار نقص عضو بوده و قادر به جنگ نمی‌توانست باشد.

image 122 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

همچنین در قوانین لمباردها(  لمباردها بازرگانانی بودندکه از ایتالیا به انگلستان مسافرت کرده و در آنجا صرافی و بانکداری را پیشه خود نموده و برای خویش قوانینی وضع کرده که به نامشان مشهورشد و بر طبق همین قوانین زندگی می کردند)به پیران و همچنین افراد ضعیف و علیل  اجازه داده شده بود برای محافظت خود مدافعان و پشتیبانانی اختیار کرده تا در زندگی آرامش خاطری داشته باشند .آنان نیز از میان افراد جوان و ورزشکار به عنوان مدافع چند نفری را انتخاب کرده و همیشه در خدمت خود داشتند و این جوانان موسوم به شامپیون بودند. چندی بعد نیز کشیش ها و بانوان نیز توانستند حق انتخاب شامپیون را به دست آورده و کسانی را به خدمت گرفتند که این افراد را سالها به نام شامپیون در خدمت کلیسا و اشراف بودند بدون این که برایشان حادثه ای پیش بیاید.

image 123 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بعدها پای شامپیونها به دربار سلطنتی نیز باز شد و این حادثه در زمان ریچارد  دوم امپراتور مقتدر انگلستان  بود که در زمان تاجگذاری خود از شامپوینها استفاده نمود. در آن روز شامپیونها سراپا مسلح در کنار پادشاه جوان خود در کاخ وست مینستر  مواظب بودند تا مبادا کسی بخواهد نسبت به سلطان به عمل آورد. بعدها در دربار انگلستان انتخاب شامپیون به صورت یک سنت در آمد و  شامپیون های خدمتگزار شاه  چنانچه می توانستند با انجام عملیات قهرمانانه خویش نظر سلطان را به خود جلب کنند و از جوایز و هدایای گرانبها و مستمری مخصوصی بهره‌مند می‌شدند. همچنین قدرت زیادی در دربار به دست می‌آورد. این رسم  بعد ها از میان رفت و دوره اقتدارشامپیونها خاتمه یافت .بعدها این لغت به کسی اطلاق می شد که در میدان های ورزشی از همه نیرومند تر بود و می توانست پس از شکست  حریفان بر روی سکوی  افتخار بایستند . در حال حاضر نیز این لقب علاوه بر این معنی انسان خارق العاده را نیز می دهد.

image 125 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

 نکته دوم در مورد هرو. ریشه  این لغت چندان معلوم نیست اما به طوری که مورخین ذکر میکنند این کلمه از لغات یونانی گرفته شده است. اولین بار در یونان هرو  به کسانی اطلاق می شد که در گذشته اند . ولی قبل از مرگ آنان برای وطن و مردم جانبازی های زیادی کرده و همیشه قهرمان بوده اند. یونانیان معتقد بودند که بی احترامی به هرو  سبب بروز قحطی گرسنگی و مرض خواهد شد و از این جهت در بزرگداشت  هرو  کوشا بودند. اما بعداً هومر افسانه پرداز و شاعر حماسه سرای یونانی و گوینده اشعار رزمی و حماسی “ایلیاد و ادیسه” بزرگ زادگان  وقهرمانان جنگ را در آثار خود  هرو  لقب داد.و از آنجا هرو  نیز به میان ملتهای دیگر راه یافت.او میگوید در هر حال آنها   هم قهرمان هستند .برای وطن خود کوشیده اند ،رنج ‌برده اند و این برایشان کافی است تا هرو  خود باشند اما در حال حاضر قهرمانان اخلاق نیز هرو نامیده می شوند.

image 126 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

نتیجه آنکه با نگاه به روند تاریخی و سیر تطور کلمه قهرمان ،در دنیای  ورزش قهرمان کسی است که در یک رقابت و یا چالش ورزشی برنده میشود. اما هنگامی این قهرمان محبوب هم خواهد بود که اصول و قواعد اخلاقی را نیز رعایت کند.در چنین حالتی او به عنوان یک الگو مطرح شده  و شیوه های او نیز توسط  کسانی هم که می خواهند قهرمان شوند، مورد بهره برداری قرار بگیرد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *