“آژنگ نیوز”:هنرپیشه های ایرانی نیم قرن است که مالیات می پردازند.اما تازه این روزها  درباره معافیت مالیاتی فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی و هنری در لایحه بودجه ۱۳۹۹،نکاتی مطرح شد که مربوط به پیش نویس یکی از تبصره‌های لایحه بودجه ۱۳۹۹ است.

بر اساس یکی از بندهای آن «تمامی فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشمول ۵۰ درصد معافیت مالیاتی می باشند.» که با دستور نوبخت این بند حذف شد و لذا فعالیتهای مزبور کماکان از معافیت صد درصدی برخوردار شدند.

پس از اعلام این خبر  اظهارنظرهای گوناگونی از سوی موافقان و مخالفان شد. عده ای از هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ از آن استقبال کردند،‌ اما برخی هم معتقدند که درست است که بیشتر قشر مشمول معافیت مالیاتی درآمد بالایی ندارند، اما برخی افراد فعال در این عرصه نیز هستند که  درآمد بسیار بالایی دارند  و بدیهی است این عده نباید مانند بقیه در این طرح دیده شوند و از پرداخت مالیات معاف باشند. نکته جالب توجه اینکه چنین موضوعی به اندازه نیم قرن در کشور ما سابقه دارد.

image 57 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

از حداقل سال ۱۳۴۵ بحث مالیات از هنرپیشه ها مطرح بوده است . در آذر ماه این سال  خوانندگان و هنرپیشگان سینما مانند الهه ،آرمان و ناصر ملک مطیعی و چند نفر دیگر از سینماگران ایران فریادشان بلند بود که مامورین مالیات از آنها مالیات زیاد میگیرند.الهه میگوید من بعد از پانزده سال  خوانندگی در رادیو هزار تومان حقوق می گیرم و حالا که بار دار هستم به من حقوق نمیدهد. سینما گران هم میگویند که مالیات آنها خیلی زیاد است. مثلا از خانم فروزان برای بازی در سه فیلم میخواهند ۲۴هزار تومان بگیرند ،چرا؟! همان روز هم مطبوعات ابراز امیدواری کردند که اختلاف هنرمندان و نظام مالیاتی حل شود. اما مشکل مالیات هنرمندان همچنان باقی است.

image 58 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *