“آژنگ نیوز”:لئو یاشین یکی از بهترین دروازه بانان تاریخ فوتبال دنیاست . شکل بازی او و فیزیک بدنی اش چنان بود که دنیای فوتبال اهمیت وجود یک دروازه بان در تیم فوتبال را یاد آوری  کرد. زیرا معمولا به اهمیت بازیکن گلزن تیم اشاره میشد.کسی  به نقش گل نخوردن و دروازه بانها  توجه نداشت. چنانکه اشاره شد شاید یکی از علل بزرگ موفقیت لئو یاشین ، ساختمان بدنی و یا به اصطلاح شرایط فیزیکی اش بود یکی ازبزرگترین دروازه بانهای جهان دارای دستهایی  بلند بود  و نوک  انگشت هایش در حالت عادی به  کاسه زانویش میرسید. زمانی که دستها را  بلند میکرد به راحتی دیرک  افقی دروازه را می توانست لمس  کند. از دیگر عوامل مهم موفقیت او می‌توان به انعطاف پذیری  عجیب یاشین  اشاره کرد که در مقایسه با قد بلنداو بسیار حیرت آوربود. به این ترتیب نرمش بدن یاشین را می‌توان یکی از برجسته ترین عوامل موفقیت دروازه‌بان بزرگ روسی دانست ویژگی دیگر قدرت دید وپیش بینی صحیح لئو یاشین بود. معمولاً در جاگیری ها و پیش بینی مسیر توپ در ۹۰ درصد از موارد  موفق بوده است .

یاشین2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

 اوج درخشش و شهرت یاشین در جام‌جهانی بود .همانند اکثر بزرگان دنیای توپ گرد. باید توجه داشت  که در طول سالهای ۱۹۵۸ و۱۹۶۶ شوروی در بازی‌های جام جهانی همواره به مرحله یک چهارم نهایی را یافته بود .تنها در بازیهای ۱۹۷۰ بود که روسها در غیاب  یاشین که با عالم فوتبال وداع کرده بود ، ناکام شدند. بسیاری از کارشناسان، ناکامی شوروی را در این دوره به خاطر غیبت یاشین می‌دانند .چرا که بزرگ ترین بازیکن جهان بدون شک در پیروزی های کشورش سهم به سزایی داشته است. اگر قرار باشد بزرگترین لحظات زندگی لئو یاشین را نام ببریم .در درجه اول  باید به پنالتی معروف بازی‌های لندن اشاره کرد که دروازه‌بان روسی در ویمبلی روی شوت  اوزه‌بیو سردار بزرگ پرتغالی ها  ناکام شد! ولی بلافاصله  پس از گل ، اوزه بیو به سوی یاشین دوید  و به طور ضمنی از اینکه یاشین را مغلوب کرده  و پرتغال  را به مقام سوم رسانده معذرت خواهی کرد.

این یکی از بزرگترین افتخارات برای یاشین بود که از چنین محبوبیتی در میان حریفان برخوردار بود. نه  تنها اوزه بیو   بلکه بسیاری از بزرگترین سرداران  توپ گرد چون پله ،پوشکاش ،دی استفانو یا چارلتون برای لئو یاشین  ارزش فراوانی قائل بودند.

به همان نسبت که لئو یاشین ورزشی از  محبوبیت و طرفداری  مردم برخوردار بود. به همان ترتیب نیز در زندگی عادی  مردی بی آلایش  و سخت افتاده  بود. عجیب آنکه هرگز نشد که یاشین مدافعین  را به خاطر اشتباهی که منجر به گل خوردن تیم شده باشد،سرزنش کند. همین افتادگی وعزت نفس  بود که یاشین را محبوب هر بازیکن چه خودی و چه حریف میکرد.او با چنین اخلاقی  بزرگترین مشوق و استاد برای رودکوف جانشین خود ،در تیم ملی بود . او به بازیکنانش می آموخت که چگونه در سخت‌ترین شرایط باید روحیه و خونسردی خود را حفظ کنند .

یاشین3 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

لئو یاشین متولد ۲۲ اکتبر سال ۱۹۲۹ یک متر و ۸۴ سانتی متر قد ۸۰ کیلو وزن داشت. او به عنوان عضو باشگاه دینامو مسکو تا ۳۹، ۴۰ سالگی به عنوان بازیکن همچنان فوتبال بازی می کرد. او به همراه  تیم ملی فوتبال شوروی، اولین دوره مسابقات فوتبال جام ملتهای اروپا را فتح کرد. در طول سال‌های فعالیت ۸۵ بار به عنوان دروازه بان تیم ملی در مسابقات حاضر شد .پس از پایان دوره بازیگری، یاشین مربی تیم محبوبش یعنی دینامو مسکو شد. سال اولی که در پست جدید منصوب شد،تیم دینامو مسکو  به مرحله نهایی مسابقات جام در جام باشگاه های اروپا رسید .لئو یاشین  با پست دروازه بانی برای اولین بار به عنوان بهترین مرد فوتبال اروپا  برگزیده  و برنده توپ طلایی شد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *