استان نوشهر یکی از شهرهای قدیمی واقع در استان مازندران است که هم منطقه ای دارای بندر و هم یک منطقه نزدیک به جگلهای کوهستانی شمال کشور به شمار می آید. از دوران قدیم این شهر دارای اسامی مختلفی از قبیل سنگ تجن، خاچک و دهنو بوده است .

image 98 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

چنانکه اشاره شد این منطقه  در طول تاریخ دارای دو بخش کوهستانی و جلگه‌ای بود که به بخش کوهستانی و بخش  هموار یا منطقه دشتی تقسیم شده بود و در طول تاریخ جزوی از شهر کهن رویان بود که شامل شهرهای نور، نوشهر و شهر چالوس بود 

image 99 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

شهر نوشهر یکی از مهم‌ترین بنادر اقتصادی و تجاری ایران است که سالانه حجم زیادی کالا از طریق این بندر مبادله می‌شود. این بندر نزدیکترین بندر  دریای مازندران،به شهرتهراناست و مجهز به خطوط هوایی است. ساخت بندر نوشهر در سال ۱۳۰۹ ه‍.ش توسط شرکت‌های بورورکس از هلند و آگرمن بلژیک آغاز و در سال ۱۳۱۸ ه‍.ش راه‌اندازی شد.

image 100 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

 منطقه نوشهر دارای یک جاده دو بانده بسیار عریض است که تردد در آن را آسان میکند. نزدیکی دریا به ارتفاعات از ویژگی های مهم این منطقه است. برخی مواقع در حلیکه منطقه ساحلی نیمه ابری یا آفتابی است در ارتفاعات با فاصله حداکثر ۱۰دقیقه ای باران در حال بارش است. به همین جهت میزان دما نیز در بخش ساحلی و کوهستانی تفاوت آشکاری دارد.

بازار روز نوشهر که شرایط خاص بنایی آن و همچنین بازار ماهی فروشان و نحوه فروش ماهی به سبک چوب زدن که در این بازار انجام می‌شود

image 101 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در این بازار در کنار محصولات کشاورزی شناخته شده می توان سبزی های محلی و میوه های ویژه مثل ازگیل ریز محلی را مشاهده و خریداری کرد. بخش بازار ماهی هم همواره فعال بوده و انواع ماهی مثل ماهی سفید،کفال ،کپور و ماهی سوف در آنجا عرضه میشوند. البته برای خرید باید در زمینه شناخت تفاوت ماهی پرورشی و در یایی ،آگاهی وتخصص لازم  را داشت.

image 102 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *